Virtuální prostor a moderní technologie jsou každodenní součástí života řady lidí. Na jednu stranu člověku mohou značně ulehčit život, avšak zároveň představují oblast, v níž může docházet i k zásahům do lidských práv. V ČR tuto oblast pravidelně sleduje Výbor pro lidská práva a moderní technologie, který se naposledy sešel v únoru letošního roku. 

Vztah lidských práv a moderních technologií tvoří v posledních letech velmi diskutované téma napříč státy celého světa.[1] V ČR je toto téma živější v důsledku pandemie COVID-19, kdy byla velká část společnosti nucena v oblasti vzdělání, zaměstnání apod. fungovat v online světě. Dále i současná válka na Ukrajině přispěla dalšími otázkami na toto téma, a to především v souvislosti s šiřiteli dezinformací či možným kriminalizováním určitých projevů na internetu.

Od roku 2021 v ČR funguje jako stálý orgán Rady vlády pro lidská práva Výbor pro lidská práva a moderní technologie (dále jen „Výbor“). Ten se pravidelně schází za účelem projednání zásadních otázek ohledně vztahu lidských práv a moderních technologií. Poslední zasedání Výboru proběhlo 7. února 2022 a rozebíraly se zde zejména otázky týkající se Národního plánu obnovy a svobody slova na internetu.

Jaká je úloha Výboru pro lidská práva a moderní technologie?

V roce 2019 fungoval Výbor jako pracovní skupina Rady vlády. V roce 2020 přijal Technologické desatero,[2] které řeší problémy online světa, jež se v ČR projevily v důsledku zavedení proticovidových opatření. Jelikož se jeho činnost osvědčila, byl poté povýšen na stálý orgán Rady vlády pro lidská práva mající podobu výboru. 

Ve výboru se sdružují odborníci ze státního, akademického, neziskového i soukromého sektoru. Jeho hlavním úkolem je sledovat oblast potenciálních i reálných zásahů do lidských práv způsobených užíváním nových moderních technologií a doporučovat možné změny v dosavadní praxi. Konkrétní otázky, které jsou nebo mohou být Výborem řešeny, jsou např. ochrana soukromí na internetu, zpracovávání osobních údajů, diskriminace osob bez odpovídajícího připojení, sdružování osob ve virtuálním prostoru.

Národní plán obnovy: doporučení Výboru k pilíři č. 1 a č. 3

Národní plán obnovy [3] představuje plán reforem a investic v ČR za účelem zmírnění dopadů pandemie COVID-19. Je tvořen šesti pilíři, přičemž jeho hlavním cílem je podpora ekonomiky a české společnosti jako celku. S ohledem na to, že Národní plán obnovy zahrnuje aktivity s přímým dopadem na lidská práva, zabýval se jím Výbor již od podzimu roku 2021. Doporučení Výboru [4] byla finalizována v únoru letošního roku a týkají se zejména pilíře č. 1 (digitální transformace) a pilíře č. 3 (vzdělání a trh práce).

Ve vztahu k prvnímu pilíři se Výbor věnoval kupříkladu nutnosti digitalizace chodu soudních a správních orgánů, jelikož v opačném případě by hrozilo omezení práva na spravedlivý proces. Tímto Výbor reagoval především na nedostatečnou připravenost státu v době platnosti proticovidových opatření, kdy např. řada soudních sporů nemohla být řešena, jelikož online soudní jednání nemají v ČR žádnou tradici. 

Zároveň ale Výbor zdůraznil, že by vedle moderních technologií měly být zachovány i nedigitální alternativy, a to z důvodu zachování rovnosti přístupu v jeho nejširším pojetí. Jinak by totiž hrozila diskriminace osob bez odpovídajícího připojení k internetu, technického vybavení, odpovídajících dovedností apod.

K třetímu pilíři Výbor navrhl větší zaměření se na vzdělání v oblasti bezpečnosti, tedy aby zaměstnanci využívali digitální technologie takovým způsobem, aby neohrožovali např. bezpečnost zpracování osobních údajů. Dále kladl důraz na rovný přístup ke vzdělání, tedy že by studijní obory měly být co nejvíce uzpůsobeny za pomoci moderních technologií tak, aby se např. osoby s pohybovým omezením mohly vzdělávat ze svého sociálního prostředí. 

Jeden z bodů Doporučení tvořila i otázka work-life balance. Práce v tzv. hybridním modelu (částečně z domova a kanceláře) na jednu stranu zvyšuje pracovní zapojení např. rodičů pečujících o děti a jejich možnost realizovat svá základní práva a svobody včetně práva na zaměstnání či práva na vzdělání, na druhou stranu jim však tímto vzniká řada nákladů (např. energie vynaložená v domácnosti namísto pobytu v kanceláři). Toto by dle Výboru mělo být spravedlivě řešeno takovým způsobem, který nebude překážkou pro využívání tohoto modelu výkonu práce.

Online prostor a svoboda projevu

Svoboda slova na internetu je již dlouhodobě diskutovaným tématem.[5] Výborem bylo upozorněno na skutečnost, že současná česká legislativa není dostatečně připravena na všechna rizika související s vývojem platforem a sociálních sítí. Konkrétně byly uvedeny rizika jako šíření nezákonného obsahu nebo úmyslné zasahování do služeb platformy s širokými dopady (např. při volebních procesech). Za tímto účelem Výbor navrhl opatření, která by měla vést nejen k prevenci uvedených rizik, ale také k vytvoření svobodnějších a demokratičtějších platforem. 

Platformy by mohly být dle Výboru vnímány jako určitá infrastruktura, která by na jedné straně musela splňovat určitá procesní pravidla stanovená státem např. skrze zákony, avšak zároveň by zůstala zachována její neutralita vůči názorům uživatelů. Hlavní body doporučení Výboru představují zejména nutnost zaručení důsledné ochrany svobody projevu v legislativě, jasné vymezení pravidel pro postup orgánů veřejné správy, transparentnost pravidel provozování digitálních platforem a zaručení vymahatelnosti svobody projevu včetně soudního přezkumu.

Dle Výboru by měl být kupříkladu zaveden proces nahlašování a moderování příspěvků, aby se předešlo možnému šíření nezákonného obsahu. Zároveň by však mely být dodržovány zásady transparentnosti, tedy mělo by být všem jasné, jakým způsobem k moderování příspěvků bude docházet, aby jednání ze strany příslušných orgánů nebylo svévolné.

Pro úplnost je k této oblasti třeba dodat, že v souvislosti se současným děním na Ukrajině se v České republice ještě více projevila nutnost boje proti dezinformacím na internetu. Z toho důvodu vláda v březnu tohoto roku jmenovala zmocněnce pro média a dezinformace.[6] Zároveň Ministerstvo spravedlnosti připravuje zákon, který zajistí možnost vypnutí dezinformačních serverů a další zásahy proti šiřitelům závažných dezinformací.[7]

Moderní technologie a lidská práva: téma následujících let

Výbor oficiálně sice funguje něco málo přes rok, avšak již nyní je zřejmé, že jeho činnost bude v ČR do budoucna stále důležitá. Moderní technologie se rychlým tempem vyvíjejí dopředu, čímž se i zvyšují veškerá možná rizika a s nimi související zásahy do lidských práv. 

ČR již nyní řeší důležité otázky související se vztahem mezi lidskými právy a virtuálním prostorem, přičemž nárůst těchto otázek a nutnost hledání jejich řešení lze v následujících letech téměř s jistotou očekávat. Výbor by tak mohl svými doporučeními do budoucna minimálně přispět k vývoji právního rámce tzv. digitálního věku.

 

Poznámky

[1] Např. Jan Lhotský: Umělá inteligence a lidská práva – obor budoucnosti? 2. dubna 2020 (https://jinepravo.blogspot.com/2020/04/jan-lhotsky-umela-inteligence-lidska.html)

[2] Technologické desatero (https://www.vlada.cz/assets/ppov/rlp/vybory/Pro_lidska_prava_a_modern_technologie/Ze_zasedani_vyboru/Technologicke-desatero.pdf)

[3] Informace k Národnímu plánu obnovy jsou přístupné zde: https://www.planobnovycr.cz

[4] Doporučení Výboru LP-TECH k Národnímu plánu obnovy (https://www.vlada.cz/assets/ppov/rlp/vybory/Pro_lidska_prava_a_modern_technologie/Ze_zasedani_vyboru/Doporuceni-k-Narodnimu-planu-obnovy.pdf)

[5] Zabývá se jím i platforma https://svobodaslova.online

[6] Zmocněncem pro média a dezinformace byl jmenován Michal Klíma. Vedle toho působí také jako novinář, předseda správní rady Nadačního fondu obětem holocaustu a místopředseda správní rady Nadačního fondu nezávislé žurnalistiky.

[7] K tomuto blíže např. Koutník, O. Vypneme dezinformační weby, chystáme k tomu zákon, plánuje ministr, 21. března 2022 (https://www.seznamzpravy.cz/clanek/domaci-kauzy-vypneme-dezinformacni-weby-chystame-k-tomu-zakon-planuje-ministr-194370)

Zdroje

Zápis ze zasedání Výboru pro lidská práva a moderní technologie, 7. února 2022 (https://www.vlada.cz/assets/ppov/rlp/vybory/Pro_lidska_prava_a_modern_technologie/Ze_zasedani_vyboru/Zapis-ze-zasedani-Vyboru-LP-TECH_07-02-22.pdf)

Zápis ze zasedání Výboru pro lidská práva a moderní technologie, 6. prosince 2021 (https://www.vlada.cz/assets/ppov/rlp/vybory/Pro_lidska_prava_a_modern_technologie/Ze_zasedani_vyboru/Zapis-ze-zasedani-Vyboru-LP-TECH_06-12-21-.pdf)

https://digital-strategy.ec.europa.eu/cs/node/27

Projekt Umělá inteligence a lidská práva: rizika, příležitosti a regulace (https://www.ambis.cz/umela-inteligence-a-lidska-prava-rizika-prilezitosti-a-regulace)

Úřad vlády. Vládní zmocněnec pro oblast médií a dezinformací, 24. března 2022 (https://www.vlada.cz/cz/ppov/zmocnenci_vlady/vladni-zmocnenec-pro-oblast-medii-a-dezinformaci-194841/)

Fotografie:

[1] Ilustrační fotografie. facebook privacy, autor: Stock Catalog, Thought Catalog, prosinec 2018, zdroj: Flickr, CC BY 2.0, editace: ořez.