Nezvykle teplé počasí na začátku dubna symbolicky předcházelo průlomovému rozhodnutí Evropského soudu pro lidská práva ve třech klimatických případech. V jednom z nich soud poprvé uznal, že změna klimatu může ovlivnit lidská práva. Štrasburský soud tak poprvé ve své historii odsoudil stát kvůli nedostatečnému boji proti klimatickým změnám.
Evropský soud pro lidská práva (dále jen „ESLP“) zamítl dvě ze tří ostře sledovaných klimatických stížností. První neúspěšný případ se týká věci Duarte Agostinho a další proti Portugalsku a dalším 32 státům. V této věci skupina mladých Portugalců obvinila Portugalsko a 32 dalších států včetně České republiky z porušení Evropské úmluvy o ochraně lidských práv (dále jen „Úmluva“) z důvodu nedostatečných státních opatření v rámci klimatických změn.
Skupina podala žalobu v roce 2017 po ničivých lesních požárech v Portugalsku. ESLP prohlásil žalobu za nepřijatelnou, protože žalobci nevyčerpali všechny dostupné prostředky ve své zemi. Soud odmítl námitky stěžovatelů, že na národní úrovni by jejich snaha neměla šanci a uvedl, že mu nepřísluší rozhodovat jako soud prvního stupně. Dále podle ESLP neexistují důvody pro rozšíření žaloby o další státy, kromě Portugalska. Takové rozšíření by vedlo k odklonu od zásady územní příslušnosti, na základě které je systém ochrany lidských práv založen.
Druhou neúspěšnou stížnost ve věci Careme proti Francii podal bývalý starosta francouzského města Grande – Synthe. Podle bývalého starosty došlo k porušení jeho práva na respektování soukromého a rodinného života a práva na život. ESLP stížnost zamítl, neboť stěžovatel již několik let ve Francii nežije a ve smyslu Úmluvy se tak nemůže považovat za oběť. Navíc ESLP uvedl, že se stěžovatel nemůže obrátit k soudu jako starosta Grande-Synthe, protože obce jakožto „vládní organizace“ nemají pravomoc podat stížnost k ESLP.
První úspěšná klimatická žaloba
Historicky první úspěšnou klimatickou žalobou u ESLP se stal případ ve věci Verein KlimaSeniorinnen Schweiz a další proti Švýcarsku. Stěžovatelem v této věci byly čtyři starší ženy a švýcarská organizace Senior Women for Climate Protection Switzerland, která sdružuje okolo 2000 žen v seniorském věku a věnuje se prevenci klimatických změn.
Stěžovatelky tvrdily, že švýcarské cíle a opatření nejsou vůči změně klimatu dostatečné. Takový postup je podle nich v rozporu s Úmluvou, konkrétně s čl. 2 (právo na život) a čl. 8 (právo na respektování soukromého a rodinného života).
Ve svém tvrzení stěžovatelé vycházeli ze zdravotních potíží starších žen, které jsou nejvíce zranitelné vysokými teplotami a dalšími dopady změn klimatu. Stěžovatelé poukazovali na to, že Švýcarsko neplní závazky ke snížení objemu emisí tak, aby se nárůst meziroční průměrné teploty zpomalil, k čemuž se Švýcarsko zavázalo Pařížskou dohodou z roku 2015. Dále stěžovatelky namítaly porušení čl. 6 a čl.13 (právo na spravedlivý proces a právo na účinnou ochranu) Úmluvy ze strany švýcarských soudů. Podle stěžovatelů soudy nebraly daný případ vážně a neposkytly účinný prostředek pro ochranu jejich práv.
ESLP se nejprve zabýval otázkou, zda je stížnost přípustná. Pro porušení lidských práv v souvislosti s klimatickou změnou je klíčové naplnění kritérií pro postavení oběti. ESLP v rozhodnutí ustanovil dvě základní kritéria pro postavení oběti, na základě kterých může být klimatická žaloba přípustná. Zaprvé musí být stěžovatel vystaven vysoké intenzitě nepříznivých účinků změny klimatu a zadruhé musí existovat naléhavá potřeba zajistit individuální ochranu stěžovatele z důvodu absence nebo nedostatečnosti přiměřených opatření ke snížení újmy. ESLP uvedl, že práh pro stanovení statusu oběti v případech změny klimatu je obzvláště vysoký a odmítl přípustnost stížnosti, kterou podaly čtyři jednotlivé ženy. Nenaplnění kritérií stanovených v tomto rozhodnutí bylo také důvodem k odmítnutí stížnosti ve věci Careme proti Francii.
Přípustnost stížnosti však ESLP uznal u organizace Senior Women for Climate Protection Switzerland. Jako důvod pro přiznání žalobní legitimace pro organizaci soud vyzdvihl mimo jiné zvláštní rys změny klimatu jako společného zájmu lidstva a nutnost podpory mezigeneračního sdílení zátěže. Přístup k ESLP bude tak pro nevládní organizace a sdružení v klimatických případech snazší než pro jednotlivce. Uznání přípustnosti alespoň pro organizace představuje výrazný posun v judikatuře ESLP.
ESLP uznal právo na ochranu před dopadu změny klimatu
ESLP sice neuznal porušení práva na život, ale rozhodl o porušení čl. 8 (právo na respektování soukromého a rodinného života) Úmluvy. ESLP uvedl, že čl. 8 Úmluvy zahrnuje právo na účinnou ochranu státními orgány před závažnými a nepříznivými dopady změny klimatu na jejich životy, zdraví, pohodu a kvalitu života. Zde se dostáváme k nejvýznamnější části rozsudku. Podle ESLP má stát pozitivní povinnost takovou ochranu zajistit, v tomto případě účinně uplatňovat v praxi předpisy a opatření schopná zmírnit stávající a potenciálně nevratné budoucí dopady změny klimatu.
Dále soud upřesnil, že čl. 8 Úmluvy vyžaduje, aby každý smluvní stát přijal opatření k podstatnému a postupnému snížení svých příslušných úrovní emisí skleníkových plynů tak, aby dosáhl klimatické neutrality během příštích tří desetiletí. ESLP tedy říká, že státy mají povinnost učinit dostatečné kroky pro ochranu jednotlivců před nepříznivými účinky změny klimatu.
V případě Švýcarska ESLP rozhodl, že vnitrostátní legislativa není dostatečná, aby vedla k účinnému zmírňování dopadů klimatických změn. Dále podle soudu Švýcarsko dříve nesplnilo své minulé cíle snížení emisí skleníkových plynů. Švýcarské orgány v souvislosti se změnou klimatu nejednaly včas a vhodným způsobem. Nenavrhly a neprovedly potřebné právní předpisy a opatření v souladu s jejich závazky. Stručně řečeno, Švýcarsko si stanovilo příliš nízké cíle a nemělo dobrý časový plán pro přechod ke klimatické neutralitě.
Vzhledem ke složitosti případu ESLP nestanovil konkrétní opatření, která by mělo Švýcarsko učinit. Soud tedy ponechal na Výboru ministrů, aby na základě informací poskytnutých státem dohlížel na přijímaná opatření. ESLP tak uvádí pouze cíl, který má být dosažen (uhlíková neutralita do tří desetiletí).
Významný precedens pro další klimatické žaloby
Rozhodnutí ve věci Verein KlimaSeniorinnen Schweiz a další proti Švýcarsku ukázalo, že ESLP vnímá Úmluvu jako živý nástroj, který umožňuje soudu zabývat se aktuálními globálními problémy. Závěry soudu v první úspěšné klimatické žalobě představují varovný signál pro státy, které dělají málo proti klimatické změně.
Případ švýcarských seniorek určitě není poslední klimatickou stížností. Ve Štrasburku stále probíhá šest dalších klimatických případů, na které bude mít nedávný rozsudek vliv. Přelomové rozhodnutí ESLP ale ovlivní nejen další klimatické stížnosti ve Štrasburku ale také podobné stížnosti na domácí scéně u zemí, které ratifikovaly Úmluvu.
Klimatické stížnosti čekají na rozhodnutí i u dalších mezinárodních soudů, např. u Mezinárodního soudního dvora, Mezinárodního tribunálu pro mořské právo a Meziamerického soudu pro lidská práva.
Zdroje
Bönnemann, M & Tigre, M. A. (2024, duben 9). The Transformation of European Climate Change Litigation: Introduction to the Blog Symposium. VerfBlog. Získáno z: https://verfassungsblog.de/the-transformation-of-european-climate-change-litigation/
Buyse, A & Istrefiho K. (2024, duben 9). Climate Cases Decided Today: Small Step or Huge Leap? Echrblog. Získáno z: https://www.echrblog.com/2024/04/climate-cases-decided-today-small-step.html
Duarte Agostinho et al. v. Austria et al. (“Portuguese Children’s Case”). (2024, duben 9). climaterightsdatabase.com. Získáno z: https://climaterightsdatabase.com/2024/04/09/european-court-of-human-rights-youth-for-climate-justice-v-austria-et-al/
Hilson, Chr. (2024, duben 11). The Meaning of Carbon Budget within a Wide Margin of Appreciation: The ECtHR’s KlimaSeniorinnen Judgment. VerfBlog. Získáno z: https://verfassungsblog.de/the-meaning-of-carbon-budget-within-a-wide-margin-of-appreciation/
Kabrhelová, L. (2024. duben 12). Klimatický triumf švýcarských seniorek: Státy by se měly mít na pozoru. seznam.cz. Získáno z: https://www.seznamzpravy.cz/clanek/audio-podcast-5-59-triumf-svycarskych-seniorek-zaklad-pro-klimaticke-zaloby-249598
Válová, I. (2024, duben 9). Státy mají podle ESLP povinnost plnit závazky ke klimatické změně. ceska-justice.cz. Získáno z: https://www.ceska-justice.cz/2024/04/staty-maji-podle-eslp-povinnost-plnit-zavazky-ke-klimaticke-zmene/
Verein KlimaSeniorinnen et al. v. Switzerland. (2024, duben 9). climaterightsdatabase.com. Získáno z: https://climaterightsdatabase.com/2024/04/09/european-court-of-human-rights-verein-klimaseniorinnen-v-switzerland/
Fotografie
Změna klimatu může ovlivnit lidská práva uznal ESLP. Climate Strike in Zürich (50800378976), autor: Aleksnandr Zykov, 6. duben 2019, zdroj: Wikimedia Commons, CC BY-SA 2.0 DEED.